Príslušenstvo pre člny a elektromotory

Aký akumulátor potrebujem k motoru?
Treba mať na pamäti, že na pohon elektromotora nie je vhodný štartovací akumulátor z automobilu. Takýto akumulátor nie je no to stavaný a môžete ho zničiť. Špeciálne, tzv. trakčné akumulátory majú inú konštrukciu a tým je zabezpečené, že počas celej prevádzky bude Váš motor dostávať rovnaký prúd. Trakčný akumulátor má schopnosť niekoľko sto cyklov vybitia a nabitia. Kvôli bezpečnosti a ochrane životného prostredia a v neposlednom rade aj Vášho člnu odporúčame hermeticky uzavreté akumulátory. Čím väčšia kapacita = tým dlhšia výdrž motora. Áno, ale pozor, väčší akumulátor a motor = väčšia váha. Treba vziať do úvahy možnosti a konštrukciu člnu. Pri 3 vrstvových člnoch to nebýva problém. Na člny s pevnou hliníkovou podlahou nie je problém ani s použitím akumulátoru aj do 100 Ah ( cca 40 Kg ). Pri monofilných ( jednovrstvových ) materiáloch by som sa pozeral asi po menšej - ľahšej batérii a menšom motore. Naši zákazníci bežne na monofilný čln používajú batérie veľkosti od 28 - 55 Ah podľa veľkosti člnu a motory s označením od 28 do 40 LBS. Tieto čísla pri motoroch označujú ťažnú silu motora v librách.
 
Nabíjanie trakčných akumulátorov
Čo sa týka sieťových nabíjačiek, tak tam nám dodávateľ odporúča a dodáva elektronické - plne automatické, tzv. inteligentné nabíjače pre trakčné akumulátory. Tieto nabíjače si vyhodnotia sami stav nabíjanej batérie a a nabijú batériu správne.
V ponuke máme 4, 6 a 10 A nabíjače. Čísla nabíjačov označujú výkon - rýchlosť nabíjania. Čím je číslo väčšie, tým rýchlejšie je akumulátor nabitý.
Napríklad:
Nabíjač 10 A nabije akumulátor 40 Ah za 4 hodiny - ODPORÚČAME!
Nabíjač 6 A nabije akumulátor 40 Ah za 7 hodín
Nabíjač 4 A nabije akumulátor 40 Ah za 10 hodín
Údaje sú orientačné, záleží od stavu vybitia akumulátoru a podmienok nabíjania.
 
Uskladnenie akumulátora
Po sezóne je potrebné akumulátor v nabitom stave odložiť na suché teplé miesto. Mráz môže akumulátor zničiť. Aj počas tejto doby je potrebné cca každé 2 mesiace akumulátor dobiť. Samovoľným vybíjaním môže dôjsť k úplnej strate el. prúdu, čo vedie následne k problémom pri opätovnom nabití. Elektronická nabíjačka potrebuje na vyhodnotenie stavu batérie pre nabitie proti prúd z nabíjaného akumulátoru. Úplné vybitie akumulátoru ( aj počas používania na vode ) skracuje jeho životnosť.
 
Dobíjanie solárnym nabíjačom
Žiaľ, tu Vás asi sklameme. Nové solárne technológie, malé prenosné panely ešte nie sú na takej úrovni, aby Vám dokázali nabiť akumulátor v dostatočne krátkom čase – napr. počas denného pobytu pri vode. Pokiaľ máte predstavu, že napojíte solárny panel na batériu na člne ( prípadne el. chladničku na batériu v aute ) a batéria Vám vydrží celý deň, tak to tak isto nebude fungovať.
Solárne nabíjače sú vhodné na dlhodobé dobíjanie samovoľného vybíjania akumulátoru.
Vhodné je poradiť sa s elektrikárom a porovnať udávanú spotrebu spotrebiča s výkonom solárneho panelu.
 
Naša skúsenosť:
Chladnička nám vybila v aute akumulátor do nuly. Na prístrojovej doske nesvietili ani kontrolky. Po celodennom dobíjaní s TPS - 936A za slnečného počasia sme auto mini-van večer znovu naštartovali. Autobatériu sme dobíjali so solárnym panelom z našej ponuky:
Solárny panel - nabíjač TPS - 936N do takého stavu, že večer išlo auto naštartovať štartérom. Samozrejme že plné nabytie sme nedosiahli, to príde až po hodine chodu motoru.
 
Otázka od zákazníka:
Je vhodný a ako rýchlo dokáže nabiť Nabíjač TPS 936 s regulatorom akumulátor LP 12-55Ah?
Naša odpoveď:
Solarný panel-Nabíjač TPS 936 nie je vhodný kvôli slabému výkonu - používa sa hlavne ako udržiavací zdroj, alebo pre nabíjanie malých el. zariadení ako sú mobily. Dáva len 1 ampér, čo znamená pri ideálnych slnečných podmienkach by trvalo nabytie 55 Ah akumulátoru 55 hodín = cca týždeň.
Najrýchlejšie a aj najlacnejšie nabitie ( s ohľadom na obstarávacie náklady na zariadenia ) dosiahne nabíjačkou zapojenou do el. sieti - Nabíjačka PSCC - 1210 , 10A
Pokiaľ ste v situácii, že nemáte pri vode el. prúd pre napojenie klasického nabíjača, a 1 slnečný deň pre nabíjanie nie je dlhá doba, odporučil by som : 
Solárny panel TPS 105 FVOS 60W
 
 
Bezpečnosť na vode
Do úvahy treba vziať aj našu fyzickú zdatnosť. Nikdy neviete čo sa môže na vode stať ! ( diera v člne, vybitý akumulátor, silný vietor )
Dokážem z veľkej vzdialenosti doveslovať - doplávať na breh ?
Nezabúdajme na bezpečnosť. Vhodné je používanie záchranných viest.
 
Osobitné predpisy v Chorvátsku
Všetky plavidlá, ktorých dĺžka presahuje 3 m a motorové plavidlá s výkonom motora nad 4 kw bez rozdielu, sa musia hlásiť v kancelárii náčelníka prístavnej správy alebo v jej pobočkách, kde je potrebné predložiť nasledovné doklady: registračný list, preukaz odbornej spôsobilosti a poistku.
Takže pokiaľ chcete používať čln s motorom v Chorvátsku na Jadranskom mori, a nechcete si vybavovať skúšky a povolenia + poistenie, Vám doporučujeme používať člny ktoré nepresahujú dĺžku 3 m a motor ktorý nepresahuje výkon 4 Kw.
 
Na Slovensku nepotrebujete na vedenie člnu s elektromotorom žiadne oprávnenie
Na prevádzku nafukovacieho člnu a elektromotoru poháňaného z trakčného akumulátora netreba na Slovensku vybavovať žiadne povolenia.
Vstupnú investíciu do takejto zostavy vám vynahradí ekonomicky nenáročná prevádzka. Používanie člnu s elektromotorom je tiché a ekologicky nezávadné. Takúto zostavu je možné používať aj v chránených oblastiach, pokiaľ to nie je výslovne zakázané.

Aký akumulátor potrebujem k motoru?

Treba mať na pamäti, že na pohon elektromotora nie je vhodný štartovací akumulátor z automobilu. Takýto akumulátor nie je no to stavaný a môžete ho zničiť. Špeciálne, tzv. trakčné akumulátory majú inú konštrukciu a tým je zabezpečené, že počas celej prevádzky bude Váš motor dostávať rovnaký prúd. Trakčný akumulátor má schopnosť niekoľko sto cyklov vybitia a nabitia. Kvôli bezpečnosti a ochrane životného prostredia a v neposlednom rade aj Vášho člnu odporúčame hermeticky uzavreté akumulátory. Čím väčšia kapacita = tým dlhšia výdrž motora. Áno, ale pozor, väčší akumulátor a motor = väčšia váha. Treba vziať do úvahy možnosti a konštrukciu člnu. Pri 3 vrstvových člnoch to nebýva problém. Na člny s pevnou hliníkovou podlahou nie je problém ani s použitím akumulátoru aj do 100 Ah ( cca 40 Kg ). Pri monofilných ( jednovrstvových ) materiáloch by som sa pozeral asi po menšej - ľahšej batérii a menšom motore. Naši zákazníci bežne na monofilný čln používajú batérie veľkosti od 28 - 55 Ah podľa veľkosti člnu a motory s označením od 28 do 40 LBS. Tieto čísla pri motoroch označujú ťažnú silu motora v librách.

 

Nabíjanie trakčných akumulátorov

Čo sa týka sieťových nabíjačiek, tak tam nám dodávateľ odporúča a dodáva elektronické - plne automatické, tzv. inteligentné nabíjače pre trakčné akumulátory. Tieto nabíjače si vyhodnotia sami stav nabíjanej batérie a a nabijú batériu správne.

V ponuke máme 4, 6 a 10 A nabíjače. Čísla nabíjačov označujú výkon - rýchlosť nabíjania. Čím je číslo väčšie, tým rýchlejšie je akumulátor nabitý.

Napríklad:

Nabíjač 10 A nabije akumulátor 40 Ah za 4 hodiny - ODPORÚČAME!

Nabíjač 6 A nabije akumulátor 40 Ah za 7 hodín

Nabíjač 4 A nabije akumulátor 40 Ah za 10 hodín

Údaje sú orientačné, záleží od stavu vybitia akumulátoru a podmienok nabíjania.

 

Uskladnenie akumulátora

Po sezóne je potrebné akumulátor v nabitom stave odložiť na suché teplé miesto. Mráz môže akumulátor zničiť. Aj počas tejto doby je potrebné cca každé 2 mesiace akumulátor dobiť. Samovoľným vybíjaním môže dôjsť k úplnej strate el. prúdu, čo vedie následne k problémom pri opätovnom nabití. Elektronická nabíjačka potrebuje na vyhodnotenie stavu batérie pre nabitie proti prúd z nabíjaného akumulátoru. Úplné vybitie akumulátoru ( aj počas používania na vode ) skracuje jeho životnosť.

 

Dobíjanie solárnym nabíjačom

Žiaľ, tu Vás asi sklameme. Nové solárne technológie, malé prenosné panely ešte nie sú na takej úrovni, aby Vám dokázali nabiť akumulátor v dostatočne krátkom čase – napr. počas denného pobytu pri vode. Pokiaľ máte predstavu, že napojíte solárny panel na batériu na člne ( prípadne el. chladničku na batériu v aute ) a batéria Vám vydrží celý deň, tak to tak isto nebude fungovať.

Solárne nabíjače sú vhodné na dlhodobé dobíjanie samovoľného vybíjania akumulátoru.

Vhodné je poradiť sa s elektrikárom a porovnať udávanú spotrebu spotrebiča s výkonom solárneho panelu.

 

Naša skúsenosť:

Chladnička nám vybila v aute akumulátor do nuly. Na prístrojovej doske nesvietili ani kontrolky. Po celodennom dobíjaní s TPS - 936A za slnečného počasia sme auto mini-van večer znovu naštartovali. Autobatériu sme dobíjali so solárnym panelom z našej ponuky:

Solárny panel - nabíjač TPS - 936N do takého stavu, že večer išlo auto naštartovať štartérom. Samozrejme že plné nabytie sme nedosiahli, to príde až po hodine chodu motoru.

 

Otázka od zákazníka:

Je vhodný a ako rýchlo dokáže nabiť Nabíjač TPS 936 s regulatorom akumulátor LP 12-55Ah?

Naša odpoveď:

Solarný panel-Nabíjač TPS 936 nie je vhodný kvôli slabému výkonu - používa sa hlavne ako udržiavací zdroj, alebo pre nabíjanie malých el. zariadení ako sú mobily. Dáva len 1 ampér, čo znamená pri ideálnych slnečných podmienkach by trvalo nabytie 55 Ah akumulátoru 55 hodín = cca týždeň.

Najrýchlejšie a aj najlacnejšie nabitie ( s ohľadom na obstarávacie náklady na zariadenia ) dosiahne nabíjačkou zapojenou do el. sieti - Nabíjačka PSCC - 1210 , 10A

Pokiaľ ste v situácii, že nemáte pri vode el. prúd pre napojenie klasického nabíjača, a 1 slnečný deň pre nabíjanie nie je dlhá doba, odporučil by som : 

Solárny panel TPS 105 FVOS 60W

 

 

Bezpečnosť na vode

Do úvahy treba vziať aj našu fyzickú zdatnosť. Nikdy neviete čo sa môže na vode stať ! ( diera v člne, vybitý akumulátor, silný vietor )

Dokážem z veľkej vzdialenosti doveslovať - doplávať na breh ?

Nezabúdajme na bezpečnosť. Vhodné je používanie záchranných viest.