Ako vybrať správny elektromotor k člnu?

Elektromotor

Elektrické lodné motory sa od seba líšia silou v ťahu, napájaním a vybavením.
 

Ťažná sila

Sila elektromotoru sa označuje v LBS - lybrách (1 lbs = 2,2 kg), čo je záber na vrtuli, ktorý tlačí čln vpred. Väčšina výrobcov označuje motory po malých výkonových skokoch na rôzne využitia: 18, 32, 44, 55, 62, 84 lbs. Výkon 18 a 32 lbs je pomerne malý a používa sa na stojatých vodách, pre rybárov alebo rekreantov s nižšími výkonovými požiadavkami. 44, 55 a 62 lbs sú stredné triedy, ktoré poskytujú dostatok výkonu na pomalé rieky a utiahnu náklad 1500 - 2000 kg. S výkonom 62 lbs končí napájanie z 12 V batérií a pri 84 lbs nastupujú 24 V batérie - viac o akumulátoroch sa dozviete v sekcii "príslušenstvo".

Pri výbere výkonu je potrebné dávať si pozor na štítok člnu, ktorý uvádza maximálny výkon motora, ktorý je možné použiť na daný čln. Pri prekročení tohto limitu sa čln v nátlaku sily motora môže zdeformovať a poškodiť, nehovoriac o možných zraneniach posádky. Na štítku tak isto nájdete povolenú hmotnosť motora. Pri kúpe člna v internetovom obchode je nutné všetky informácie zistiť z popisu produktu alebo overiť priamo u predajcu - čím viac informácii, tým lepšie viete vybrať správny čln aj motor, prípadne príslušenstvo k týmto produktom.

 

Súčasti elektromotora

Každý elektromotor prichádza zo svojimi "vychytávkami" alebo inak povedané s príslušenstvom, ktoré uľahčuje jeho použitie.
Prvá dôležitá časť motora je hlavica, ktorá obsahuje elektroniku a pomocou páky na otáčanie udáva smer plavby. Tu sú zaujímavými vychatávkami výsuvná rukoväť, ktorá uľahčuje kormidlovanie člnu a ukazateľ stavu akumulátora, ktorý Vám napovie, koľko je možné ešte jazdiť, alebo či treba batériu nabiť.
 
Ďalšou časťou, ktorá spája hlavicu a motor je hriadeľ. Dĺžku hriadeľa taktiež určujú jednotlivé výkonové modely elektromotorov - čím vyšší výkon, tým dlhší hriadeľ. Tu je dôležitou vychytávkou nastavenie výšky hriadeľa - a teda hĺbka ponoru vrtule (vrtuľa musí byť pri použití celá pod vodou). Ďalšou výhodou je nastavenie uhla hriadeľa. Ide väčšinou o "zacvakávací" mechanizmus, ktorý stlačením tlačidla umožní vyklopiť motor pri kotvení člnu, a šetrí tak vrtulu pred poškodením (kameňmi, betónom na brehu jazera atď.).
 
Najspodnejšou súčasťou je samozrejme motor. Tu sa prostredníctvom vrtule sústreďuje ťažná sila, ktorá tlačí čln vpred, alebo vzad. Puzdro motora sa vyrába z nehrdzavejúcich kovov, pričom z neho ešte trčí smerom dole kýl, ktorý umožňuje jednoduchšie kormidlovanie a zároveň chráni vrtuľu pred narazením na dno jazera alebo rieky. Vrtuľa, uchytená kovovým kolíčkom a skrutkou k vývodu motora sa vyrába z tvrdených plastov. Väčšinou je tvarovo upravená proti namotávaniu vodných tráv. Pri výkone motora do 32 lbs sa používajú dvoj-listé vrtule a od 44 lbs troj-listé. 
 
Často dostávame otázky, či je možné vymeniť 2-listú vrtuľu za 3-listú. Keďže výrobca dimenzuje každý motor na najlepší možný výkon, nie je dôvod vymienať vrtuľu za viaclistú - nemalo by to požadovaný efekt. Zároveň je každý motor vyrábaný s iným priemerom uchytenia vrtule, takže zámena vrtule je skoro nemožná.
 
 

Osobitné predpisy v Chorvátsku

Všetky plavidlá, ktorých dĺžka presahuje 3 m a motorové plavidlá s výkonom motora nad 4 kw bez rozdielu, sa musia hlásiť v kancelárii náčelníka prístavnej správy alebo v jej pobočkách, kde je potrebné predložiť nasledovné doklady: registračný list, preukaz odbornej spôsobilosti a poistku.
Takže pokiaľ chcete používať čln s motorom v Chorvátsku na Jadranskom mori, a nechcete si vybavovať skúšky a povolenia + poistenie, Vám doporučujeme používať člny ktoré nepresahujú dĺžku 3 m a motor ktorý nepresahuje výkon 4 Kw
 

Spôsobilosť

Táto časť sa nezaoberá popisom dokladov, ktoré sú potrebné pre vedenie iných ako rekreačných lodí, zameriame sa len na oprávnenia nižšieho stupňa. Na vedenie plachtových člnov do 5 m alebo člnov so závesným motorom s výkonom do 3,7 kW (5 HP) stačí zložiť skúšku z predpisov o odvrátení zrážky na mori. Vedenie veslíc na súkromné účely môže byť zverené osobám starším ako 12 rokov po absolvovaní praktickej a teoretickej skúšky u náčelníka prístavnej správy.
 

Vybavenie

Zahraničné rýchle motorové člny, ktoré sa plavia v pobrežných oblastiach, musia mať na palube toto vybavenie: 1 kotvu adekvátnej veľkosti s najmenej 30 m kotviacim lanom, 1 viazacie lano s primeraným priemerom a dĺžkou najmenej 10 m, 2 pomocné veslá, predpísané navigačné svetlá, 1 ručnú lodnú pumpu alebo kalové čerpadlo, lekárničku, 6 červených ručných faklí, 2 škatuľky zápaliek vo vodotesnom balení a 1 spätné zrkadielko (pri vodnom lyžovaní).
Ostatné zahraničné lode musia mať na palube nasledovné vybavenie: 1 kotvu adekvátnej veľkosti s najmenej 30 m kotviacim lanom, 1 viazacie lano s primeraným priemerom a dĺžkou najmenej 10 m, 2 pomocné veslá a predpísané navigačné svetlá.
Zahraničné plavidlá musia mať na palube aj samostatnú nádobu na zber odpadového oleja. Takáto nádoba môže byť vyprázdnená len do špeciálnych zásobníkov, ktoré sa nachádzajú takmer vo všetkých jachtárskych prístavoch.
 

Navigácia

Bezpečné vzdialenosti od pobrežia (okrem vyplávania a nalodenia) sú nasledovné: veslice 30 m, motorové člny a plachetnice (vrátane surfistov) 50 m a rýchle motorové člny (pri rýchlej plavbe) najmenej 300 m. V prístavoch, najmä pri vstupnom koridore, úžinách, kanáloch a oblastiach s hustou premávkou (napríklad v malých zátokách, atď.) platí zákaz vodného lyžovania.
 
Najvyššie povolené rýchlosti v uzloch sú uvedené v zátvorkách: Limský záliv (6), prístav Pula (5-8), prístav Cres (7), Bakarský záliv (8), prístav rab (4) ústie a vodný kanál rieky Zrmanja (8), Pašmanský kanál (10), kanál sv. Ante (6), prístav Ploče (6), Pelješský kanál (12), Rijeka Dubrovačka (4), prístav Gruž v Dubrovníku (4).
Uzatvorené oblasti: najmä v blízkosti Brionských ostrovov a vo výcvikových priestoroch chorvátskej armády. Oznamy o zákazoch sú priebežne vysielané cez UKV vysielače a nasledujú hneď po predpovedi počasia. Oznamy sú vyvesené aj v kanceláriách náčelníka prístavnej správy a jej pobočkách. Osobitnú pozornosť venujte navigačným pravidlám počas plavby v národných parkoch, hlavne v oblasti Kornatských ostrovov, kde platia prísnejšie pravidlá pri ochrane čistoty vôd, kotvenia a nočného zakotvenia.
 
Navigačné pravidlá v prístavoch predpisujú prístavné orgány a schvaľuje ich príslušný úrad náčelníka prístavnej správy. Vo všeobecnosti platí, že veliteľ lode musí viesť plavidlo opatrne, aby sa vyhol poškodeniu pobrežných konštrukcií a iných plavidiel. Športové plavidlá nesmú obmedzovať premávku v prístavoch a nesmú bez špeciálneho povolenia vstupovať do určitých častí prístavu určených pre obchodné alebo transoceánske plavidlá, predovšetkým v týchto častiach nesmú pristáť.
Všetky plavidlá, ktorých dĺžka presahuje 3 m a motorové plavidlá s výkonom motora nad 4 kw bez rozdielu, sa musia hlásiť v kancelárii náčelníka prístavnej správy alebo v jej pobočkách, kde je potrebné predložiť nasledovné doklady: registračný list, preukaz odbornej spôsobilosti a poistku.
Takže pokiaľ chcete používať čln s motorom v Chorvátsku na Jadranskom mori, a nechcete si vybavovať skúšky a povolenia + poistenie, Vám doporučujeme používať člny ktoré nepresahujú dĺžku 3 m a motor ktorý nepresahuje výkon 4 Kw
 
Spôsobilosť
Táto časť sa nezaoberá popisom dokladov, ktoré sú potrebné pre vedenie iných ako rekreačných lodí, zameriame sa len na oprávnenia nižšieho stupňa. Na vedenie plachtových člnov do 5 m alebo člnov so závesným motorom s výkonom do 3,7 kW (5 HP) stačí zložiť skúšku z predpisov o odvrátení zrážky na mori. Vedenie veslíc na súkromné účely môže byť zverené osobám starším ako 12 rokov po absolvovaní praktickej a teoretickej skúšky u náčelníka prístavnej správy.
 
Vybavenie
Zahraničné rýchle motorové člny, ktoré sa plavia v pobrežných oblastiach, musia mať na palube toto vybavenie: 1 kotvu adekvátnej veľkosti s najmenej 30 m kotviacim lanom, 1 viazacie lano s primeraným priemerom a dĺžkou najmenej 10 m, 2 pomocné veslá, predpísané navigačné svetlá, 1 ručnú lodnú pumpu alebo kalové čerpadlo, lekárničku, 6 červených ručných faklí, 2 škatuľky zápaliek vo vodotesnom balení a 1 spätné zrkadielko (pri vodnom lyžovaní).
Ostatné zahraničné lode musia mať na palube nasledovné vybavenie: 1 kotvu adekvátnej veľkosti s najmenej 30 m kotviacim lanom, 1 viazacie lano s primeraným priemerom a dĺžkou najmenej 10 m, 2 pomocné veslá a predpísané navigačné svetlá.
Zahraničné plavidlá musia mať na palube aj samostatnú nádobu na zber odpadového oleja. Takáto nádoba môže byť vyprázdnená len do špeciálnych zásobníkov, ktoré sa nachádzajú takmer vo všetkých jachtárskych prístavoch.
 
Navigácia
Bezpečné vzdialenosti od pobrežia (okrem vyplávania a nalodenia) sú nasledovné: veslice 30 m, motorové člny a plachetnice (vrátane surfistov) 50 m a rýchle motorové člny (pri rýchlej plavbe) najmenej 300 m. V prístavoch, najmä pri vstupnom koridore, úžinách, kanáloch a oblastiach s hustou premávkou (napríklad v malých zátokách, atď.) platí zákaz vodného lyžovania.
 
Najvyššie povolené rýchlosti v uzloch sú uvedené v zátvorkách: Limský záliv (6), prístav Pula (5-8), prístav Cres (7), Bakarský záliv (8), prístav rab (4) ústie a vodný kanál rieky Zrmanja (8), Pašmanský kanál (10), kanál sv. Ante (6), prístav Ploče (6), Pelješský kanál (12), Rijeka Dubrovačka (4), prístav Gruž v Dubrovníku (4).
Uzatvorené oblasti: najmä v blízkosti Brionských ostrovov a vo výcvikových priestoroch chorvátskej armády. Oznamy o zákazoch sú priebežne vysielané cez UKV vysielače a nasledujú hneď po predpovedi počasia. Oznamy sú vyvesené aj v kanceláriách náčelníka prístavnej správy a jej pobočkách. Osobitnú pozornosť venujte navigačným pravidlám počas plavby v národných parkoch, hlavne v oblasti Kornatských ostrovov, kde platia prísnejšie pravidlá pri ochrane čistoty vôd, kotvenia a nočného zakotvenia.
 
Navigačné pravidlá v prístavoch predpisujú prístavné orgány a schvaľuje ich príslušný úrad náčelníka prístavnej správy. Vo všeobecnosti platí, že veliteľ lode musí viesť plavidlo opatrne, aby sa vyhol poškodeniu pobrežných konštrukcií a iných plavidiel. Športové plavidlá nesmú obmedzovať premávku v prístavoch a nesmú bez špeciálneho povolenia vstupovať do určitých častí prístavu určených pre obchodné alebo transoceánske plavidlá, predovšetkým v týchto častiach nesmú pristáť.

 

Na Slovensku nepotrebujete na vedenie člnu s elektromotorom žiadne oprávnenie

Na prevádzku nafukovacieho člnu a elektromotoru poháňaného z trakčného akumulátora netreba na Slovensku vybavovať žiadne povolenia.

Vstupnú investíciu do takejto zostavy vám vynahradí ekonomicky nenáročná prevádzka. Používanie člnu s elektromotorom je tiché a ekologicky nezávadné. Takúto zostavu je možné používať aj v chránených oblastiach, pokiaľ to nie je výslovne zakázané.